Klacht tegen college van B&W gemeente Bernheze: niet naleving verplichtingen op grond van de Wet open overheid en niet beantwoorden van schriftelijk verzoek.

Samenvatting
Onderstaand betreft een officiële schriftelijke klacht gericht aan de gemeenteraad van Bernheze over het niet naleven van de Wet open overheid (Woo) door het college van burgemeester en wethouders. Klager verwijt het college nalatigheid bij het actief openbaar maken van informatie / documenten, het niet tijdig reageren op Woo-verzoeken en het niet beantwoorden van een schriftelijk verzoek hiertoe.

  • Klacht over naleving Woo: De klager dient een formele klacht in over het niet voldoen aan de actieve openbaarmakingsverplichting volgens de Woo, specifiek het niet gelijktijdig openbaar maken van verzoeken en beslissingen daarop.
  • Rechtsgrondslag Woo: De Wet open overheid waarborgt het recht op toegang tot overheidsinformatie en verplicht bestuursorganen tot actieve openbaarmaking en tijdige besluitvorming, ter bevordering van transparantie en inachtneming democratische beginselen.
  • Verzuim door het college: Het college heeft tot op heden geen inhoudelijke reactie gegeven op het verzoek van 7 juli 2025 en heeft geen van de zes Woo-beslissingen openbaar gemaakt, wat strijdig is met de wet. Ook worden Woo-verzoeken vaak niet of te laat behandeld, waardoor de klager kosten moet maken voor beroep.

Verzoek tot behandeling klacht: De klager acht het gedrag van het college onprofessioneel, niet-transparant en onredelijk en verzoekt de gemeenteraad de klacht conform de geldende klachtenregeling in behandeling te nemen.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Aan de gemeenteraad van Gemeente Bernheze
Postbus 19
5384 ZG Heesch

Per e-mail: gemeente@bernheze.org en griffie@bernheze.org

Heesch, 14 oktober 2025.

K L A C H T

Betreft: Klacht over gedraging van / nalaten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bernheze:
uitvoering geven aan actieve openbaarmakingsverplichting op grond van art. 3.3, lid 2 sub i juncto art. 3.3 lid 4 en 5 sub e van de Woo.
Ons kenmerk: 2025.10.14/A
Uw kenmerk: n.v.t.

_________________________________________________________________________________________________

Geachte leden van de raad,

Bij deze dien ik een klacht in zoals – onder meer – bedoeld in:

– Hoofdstuk 9 van de ‘Algemene wet bestuursrecht’ (Awb),

– ‘Klachtenregeling gemeente Bernheze 2022’, hierna: ‘de Regeling’,

Met in achtneming van onder meer:

– Artikel 1.4. Reikwijdte:
De klachtenregeling is van toepassing op de behandeling van klachten die betrekking hebben op de handelswijze van de bestuursorganen van de gemeente Bernheze en de personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid daarvan.

– Artikel 2.5 Klachtbehandelaar:
De klachtbehandelaar is degene die de klacht onderzoekt (de klager en beklaagde hoort) en de klacht inhoudelijk beoordeelt en beslist over de aan de klacht verbonden conclusies.

e. de burgemeester, namens de gemeenteraad, als het een gedraging van de gemeenteraad, een commissie of van het college van burgemeester en wethouders betreft.

– Artikel 4.1: De externe klachtbehandeling is in handen van de Nationale ombudsman.

In de afdoeningsbrief wordt verwezen naar de Nationale ombudsman als de klager niet tevreden is over de klachtbehandeling door de gemeente.

– ‘Wet Nationale ombudsman’.

  1. Deze klacht betreft de gedragingen van / het nalaten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bernheze, hierna Beklaagde (art. 1.1 en gelet op artikel 2:5 onder e. van de Regeling).Conform dit laatstgenoemde artikel van de Regeling is de burgemeester, namens de gemeenteraad, i.c. als klachtbehandelaar aangewezen.
  2. Per schrijven van 7 juli 2025 (bijlage 1.) richtte ik mij tot Beklaagde met vragen over de uitvoering van haar actieve openbaarmakingsverplichting op grond van de Woo.
  3. Artikel 1.1 Woo verankert het recht op toegang tot publiekelijke informatie in de Nederlandse wetgeving. Daarmee volgt de Woo het ‘Handvest van de grondrechten van de Europese Unie’.

    Hoofdlijnen Wet open overheid
    Iedereen heeft recht op informatie van de overheid. De Wet open overheid (Woo) regelt welke overheidsinformatie openbaar is en hoe iemand die kan aanvragen. Door de Woo moet duidelijker worden wat de overheid doet en waarom.Overheidsinformatie is openbaar, behalve als er een reden is waarom dat niet kan.

    Doel van de Woo
    Openbaarheid is belangrijk voor de democratie in ons land en voor het vertrouwen tussen de samenleving en de overheid.

    Overheidsorganisaties moeten informatie over wat zij doen en waarom, uit zichzelf geven of als iemand daarom vraagt.

    Zo kunnen burgers, maar ook bijvoorbeeld Kamerleden of journalisten, de overheid controleren.

    Een open overheid staat ook open voor wat er beter kan.

    Door het openbaar maken van informatie weten burgers waarom de overheid sommige keuzes maakt.

    Het helpt ook een samenleving te bereiken waarin iedereen mee kan doen.

    Verplichtingen voor de overheid
    De belangrijkste plichten die de overheid heeft volgens de Woo zijn:

  • actieve openbaarmakingsplicht: de overheid moet sommige informatie uit zichzelf openbaar maken;
  • openbaarmakingsplicht op verzoek: de overheid maakt informatie openbaar als iemand erom vraagt;
  • informatiehuishoudingsplicht: overheidsinformatie moet goed te vinden zijn.
  1. Op grond van art. 3.3, lid 2 sub i juncto art. 3.3 lid 4 en 5 sub e van de Woo dient het bestuursorgaan (i.c. Beklaagde) uit eigen beweging de inhoud van een schriftelijk verzoek als bedoeld in het tweede lid, onderdeel i, openbaar te maken,- samen / gelijktijdig – met de beslissing op dat verzoek.B.R. Boerboom e.a., Commentaar & Context Wet open overheid, Den Haag: Boom juridisch 2022, blz. 34 vermeldt:‘Woo-verzoeken worden gelijktijdig met de beslissing op dat verzoek openbaar gemaakt (artikel 3.3, vijfde lid, aanhef en onder e, Woo).’

    Op blz. 19 ervan staat ook te lezen:‘Met betrekking tot openbaar maken geldt voor het bestuursorgaan een inspanningsverplichting (Openbaarmaking uit eigen beweging). (…)Naast de inspanningsverplichting tot actieve openbaarmaking is in de Woo voorgeschreven dat het bestuursorgaan bepaalde soorten documenten binnen een voorgeschreven termijn in ieder geval uit eigen beweging openbaar moet maken (artikelen 3.3 en 3.3a Woo). Dit is anders dan onder de Wob, waarbij bestuursorganen een grote mate van vrijheid hadden om te bepalen welke documenten zij uit eigen beweging openbaar maakten.’

    Op blz. 16 ervan staat ook te lezen:‘

    Wijze van verstrekking (lid 3). In het derde lid van artikel 2.4 Woo is geregeld op welke wijze informatie openbaar gemaakt wordt gemaakt. Het is van toepassing op alle vormen van informatieverstrekking, of het nu uit eigen beweging is of op verzoek.’

  2. Welnu:
    Per schrijven van 7 juli 2025 (bijlage 1.) verzocht ik Beklaagde om actieve openbaarmaking van beslissingen / besluiten met betrekking tot zes eerdere door mij – bij Beklaagde – ingediende Woo-verzoeken.Op dit verzoek mocht ik van Beklaagde geen enkele inhoudelijke reactie / antwoord vernemen.Ook maakte Beklaagde tot op heden geen één van bedoelde zes beslissingen / besluiten openbaar, hetgeen in strijd is met de wet.
  3. Aan bovenstaande voeg ik het volgende toe.
    Dit bestuursorgaan neemt op mijn – namens inwoners van Bernheze en omgeving – gedane Woo-verzoeken in veruit de meeste gevallen óf geen besluit, óf veel te laat, en laat het (dus) vrijwel altijd aankomen op een niet-tijd beroep / beroep-fictief mijnerzijds.Hierdoor dien ik telkens de griffierechten, groot € 196,00, op te hoesten’.Dit dien ik dan vrijwel altijd ‘uit eigen zak’ te betalen, omdat mijn activiteiten niet worden gesubsidieerd.
  4. Gelet op het bovenstaande acht ik het geheel uitblijven van een inhoudelijke reactie van Beklaagde op mijn bovenstaand redelijke en rechtsgeldig verzoek, d.d. 7 juli 2025, dan ook:- niet behoorlijk,
    – niet professioneel,
    – niet burgervriendelijk,
    – niet transparant
    – niet respectvol,
    – niet oplossingsgericht,
    – niet samenwerkend,
    – niet getuigen van een coulante opstelling en
    – niet redelijk (zie behoorlijkheidsnormen nationale ombudsman).

Bij deze verzoek ik u om deze klacht conform de Regeling in behandeling te nemen.

Hoogachtend,

mr. M.J.M. Kievits

Bijlage: mijn schrijven / verzoek aan het college van B&W, d.d. 7 juli 2025.