Aanleiding
De klacht is bij de Nationale Ombudsman ingediend door mr. M.J.M. Kievits, vrijwilliger bij Stichting Rechtswinkel Bernheze.

Aanleiding was een klacht van een inwoner van Bernheze over – vermeend – ongepast gedrag van een ambtenaar tijdens een telefonisch onderhoud. De klacht betreft een situatie waarin een inwoner, de heer xxxx, zich onheus behandeld voelde door ambtenaar yyyy, coördinator van de Boa’s, tijdens een telefonisch onderhoud. Deze ambtenaar zou ongepast hebben gereageerd op de opmerkingen van deze inwoner op Facebook over vluchtelingen, wat bij xxxx leidde tot gevoelens van intimidatie en onveiligheid.

Verloop
Informele benadering: om escalatie te voorkomen besloot Kievits ambtenaar yyyy eerst persoonlijk te benaderen en vond diens privé e-mailadres op diens openbare LinkedIn-profiel. Hij stuurde hem een e-mail met het verzoek om een toelichting.
Hiermede past Kievits het beginsel van ‘hoor en wederhoor” toe.

Reactie gemeente
yyyy reageerde niet.
Wel reageerde de gemeentesecretaris met stevige en kwetsende verwijten in de richting van Kievits: het gebruik van het privé e-mailadres van yyyy zou ongepast, grensoverschrijdend en in strijd zijn met de AVG.

Juridische onderbouwing
Volgens Kievits is dit onterecht:
het e-mailadres was door yyyy zelf op zijn eigen LinkedIn-profiel openbaar gemaakt zonder restricties.
Kievits consulteerde onder meer de Autoriteit Persoonsgegevens en privacy-expert mr. drs. Jeroen Terstegge, die beiden bevestigden dat er géén sprake is van schending van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming / privacyregels).

Mandaatvraag
De gemeente stuurde verdere communicatie ondertekend door “Team VTHV” zonder naam en functie, wat Kievits als niet behoorlijk beschouwde. Hij vroeg om het mandaatbesluit waaruit bleek dat dit “team” bevoegd was om Kievits in deze kwestie schriftelijk en namens het college van B&W / om in mandaat te antwoorden / te handelen. Dit bleek niet het geval te zijn.

Formele klacht
Uiteindelijk diende Kievits een formele klacht in bij het college van B&W tegen verschillende ambtenaren. Deze klacht werd ongegrond verklaard door de gemeentesecretaris, die volgens Kievits daartoe formeel niet bevoegd was op basis van de geldende Klachtenregeling van Bernheze

Kern van de klacht

De bejegening door de gemeentesecretaris en de verschillende ambtenaren en de afhandeling van de klacht was volgens Kievits:

niet behoorlijk,

juridisch onjuist,

niet professioneel,

niet de-escalerend,

niet transparant,

niet burgervriendelijk

en de bij de afhandeling van de klacht ging de gemeentesecretaris niet inhoudelijk in op alle onderdelen van de klacht.

Verzoek aan de Ombudsman
Kievits verzoekt de Nationale Ombudsman om een onderzoek in te stellen naar de manier waarop de gemeente Bernheze en haar ambtenaren, in het bijzonder de gemeentesecretaris, met deze situatie / klacht zijn omgegaan en om een oordeel te geven over de gehele gang van zaken.

Hij benadrukt dat de afstand tussen de overheid en de burgers steeds groter wordt en dat er bij burgers een erg groot gebrek aan vertrouwen is in de manier waarop klachten van burgers door de gemeente Bernheze worden behandeld.

Kernpunten
Gebruik privé e-mailadres: door openbaarmaking op LinkedIn was het gebruik door Kievits juridisch toelaatbaar.

Formele gebreken
Onjuiste klachtbehandeling (niet bevoegde klachtbehandelaar), communicatie vanuit “team” zonder bevoegdheid.

Bejegening
Verwijten door gemeentesecretaris worden als niet behoorlijk, onprofessioneel, niet burgervriendelijk en onnodig escalerend ervaren.

Onderbouwing
Autoriteit Persoonsgegevens en een privacy-expert bevestigen het standpunt van de Rechtswinkel.