KLACHT BIJ NATIONALE OMBUDSMAN TEGEN COLLEGE VAN B&W BERNHEZE INZAKE (vermeend) NIET-BEHOORLIJK HANDELEN VAN AMBTENAAR / SECRETARIS COMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN BERNHEZE.

mr. Mart Kievits, vrijwilliger van Stichting Rechtswinkel Bernheze diende vandaag (22-07-2025) een klacht in bij de Nationale Ombudsman over het handelen van een ambtenaar en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bernheze.

De klacht betreft vooral het niet adequaat reageren na het indienen van een bezwaarschrift (WMO-aanvraag scootmobiel voor een inwoonster), verzoeken om informatie en het negeren van klachten / brieven / e-mails / verzoeken, etc. door het college en de gemeenteraad.

  • Klacht tegen ambtenaar en college:
    De klacht richt zich op mevrouw X. Xxxxx, secretaris van de Commissie Bezwaarschriften Bernheze, vanwege het niet of te laat reageren op correspondentie en het weigeren om informatie te verstrekken over de commissie.
  • Onvoldoende communicatie:
    Tijdens en na een bestuursrechtelijke procedure werden vragen en verzoeken van de klager structureel niet of onvolledig beantwoord, wat werd ervaren als:
    niet behoorlijk, niet professioneel, niet onpartijdig, niet redelijk, onrechtmatig, onnodig escalerend, burgeronvriendelijk en volstrekt in strijd met de behoorlijkheidsnormen / ‘Behoorlijkheidswijzer’ afkomstig van de Nationale Ombudsman, zoals onder meer; niet open en duidelijk, niet respectvol, niet betrokken en niet oplossingsgericht, niet eerlijk en niet betrouwbaar.
  • College en raad negeren klacht:
    Na het indienen van een formele klacht op 18 april 2025 reageerde het college alleen met een ontvangstbevestiging, waarna alle vervolgverzoeken werden genegeerd.
  • Ook de gemeenteraad vervulde haar controlerende taak niet.
  • Ongegronde annulering hoorzitting:
    Ambtenaar Xxxxx annuleerde een geplande hoorzitting van de ‘Commissie Bezwaarschriften Bernheze’ eenzijdig op basis van een veronderstelling dat de klager en cliënt niet zouden verschijnen, ondanks dat de klager aangaf wel aanwezig te zullen zijn.
  • Verzoek om onderzoek en oordeel:
    Klager vraagt de Nationale Ombudsman om onderzoek naar het gedrag van de ambtenaar en het college en om een oordeel hierover te geven.
  • Rol van Rechtswinkel Bernheze:
    De Rechtswinkel verleende kosteloos juridische hulp aan bewoners van Bernheze die anders moeilijk toegang tot juridische bijstand zouden hebben.
  • Bijlagen ter onderbouwing:
    De klacht wordt ondersteund met uitgebreide correspondentie en documenten, waaronder de klacht zelf, e-mailwisselingen, en de  uitnodiging voor de hoorzitting.