GEMEENTE BERNEZE WEIGERT INWOONSTER INFORMATIE TE VERSCHAFFEN OVER LEDEN / SAMENSTELLING, ETC. VAN DE COMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN.

Op 25 juni 2024 diende een inwoonster bij het college van B&W Bernheze een schriftelijk verzoek in om toekenning van een WMO-voorziening. Deze werd – kort na een zogeheten keukentafelgesprek – op 3 september 2024 schriftelijk afgewezen.

Op 1 november 2024 verzocht ik het college van B&W om een ‘voor bezwaar / beroep vatbaar besluit’ te nemen (dit is een besluit waarmee verzoekster tzt een uitspraak van de bestuursrechter kan verzoeken).

Het eerste traject / onderzoek werd hierna – verbazingwekkend, onaangekondigd en niet nader toegelicht – geheel overgedaan, door een andere Wmo-consulent.

Tweede traject…
Er volgde namelijk een tweede traject en een geheel nieuw (voor inwoonster zeer belastend!) tweede keukentafelgesprek, kort hierop gevolgd (op 23 januari 2025) door wederom een afwijzende beschikking.

Hiertegen diende ik – namens deze inwoonster – op 27 februari 2025 schriftelijk bezwaar in bij het college.

Begin april 2025 ontving ik van de secretaris van de Commissie Bezwaarschriften het schriftelijk bericht dat deze inwoonster op 23 april 2025 door deze commissie zal worden gehoord.

Onafhankelijke commissie
Deze commissie adviseert het college over het te nemen besluit op bezwaar en behoort (dus!) geheel onafhankelijk te zijn. Inwoners hebben het recht om vóóraf te worden geïnformeerd over de samenstelling van deze commissie, de onderlinge taakverdeling, etc.

Dit betreft in ieder geval de navolgende informatie:
– de samenstelling van de Commissie Bezwaarschriften Bernheze,
– de taakverdeling binnen deze commissie,
– de functies van de leden in hun dagelijks leven,
– hun expertise,
– hun eventuele nevenfuncties,
– jaarverslagen van de commissie.

Om deze reden verzocht ik de secretaris van deze commissie per e-mail om deze informatie.

Zij antwoordde mij per e-mail:

Op 23 april 2025 bestaat de commissie uit:
– mw. A. Laeyendecker
– mw. J. Koopman
– dhr. T. van Leeuwen

Zuiniger kan niet…..slechts de namen, verder niets: niet erg burgervriendelijk, vertrouwenwekkend, etc.

Ik e-mailde haar terug:

Als ik u vriendelijk vraag wie deel uitmaakt van deze adviescommissie, dan ben ik niet slechts benieuwd naar hun namen, maar ook:

  • Hun functies?
  • Hun deskundigheid?
  • Zijn ze volledig onafhankelijk van de gemeente Bernheze?
  • Wat zijn de nevenfuncties van deze leden?

Mag ik u wijzen op de volgende links van gemeenten die dit alles wél goed begrepen hebben?

https://www.zoetermeer.nl/overzicht-leden-commissie-bezwaarschriften-en-hun-dagelijkse-werkzaamheden

https://www.haaksbergen.nl/Gemeentebestuur/Commissies/CommissieBezwaarschriften.html

https://www.winterswijk.nl/commissie-bezwaarschriften

https://www.denhaag.nl/nl/contact-met-de-gemeente/adviescommissie-bezwaarschriften/

https://www.nieuwkoop.nl/bezwaarschriftencommissie

https://www.hdsr.nl/bestuur/commissies/bezwarencommissie/

Website
Deze – en vele andere – gemeenten hebben deze informatie, plus zelfs jaarverslagen, etc., gewoon op hun website staan, maar niet de gemeente Bernheze.

Vandaag (11-04-2025) ontving ik van deze secretaris het verweerschrift van het college, maar helaas niet de informatie over de commissie waar ik verschillende malen om had verzocht!

Ik mailde haar onmiddellijk:

Geachte mevrouw xxx,

Dank voor de stukken, die ik in goede orde mocht ontvangen.

Hierbij zat helaas geen aanvullende informatie met betrekking de leden van de commissie Bezwaarschriften Bernheze, die avond, waar ik u reeds verschillende malen – tevergeefs – om verzocht.

Verzoekster heeft er namelijk alle belang bij om vóóraf te worden geïnformeerd wie deel uitmaakt van deze commissie, de huidige functie(s), expertise en e.v. nevenfunctie(s) van de commissieleden. Dit om haar in staat te stellen te beoordelen of de deskundigheid en onafhankelijkheid van uw commissie(leden) zo goed mogelijk is gewaarborgd.

Dit betreft in ieder geval:

– de samenstelling van de Commissie Bezwaarschriften Bernheze,
– de taakverdeling binnen deze commissie,
– de functies van de leden in hun dagelijks leven,
– hun expertise,
– hun eventuele nevenfuncties,
– jaarverslagen van de commissie.

Bij deze deel ik u mede dat noch ik, noch cliënte ter zitting van deze commissie zal verschijnen in het geval ik niet ruim vóórafgaand aan deze hoorzitting de gevraagde informatie heb ontvangen.

Mocht de commissie in het laatste – onverhoopte geval – desondanks advies uitbrengen, zonder mij / cliënte te hebben gehoord en de beschikking afwijzend uitvalt, zal ik in beroep gaan bij de bestuursrechter. Uiteraard zal van dit beroepsschrift onderdeel uitmaken dat u mij niet wenste te informeren.

Ik hoop oprecht dat u het niet zover zult laten komen

Met groet,

M. Kievits

Nu zijn we ruim 8 ½ maand bezig om een positief besluit op deze WMO-aanvraag te verkrijgen, de hoorzitting van de adviescommissie moet nog beginnen en voordat het college van B&W (na het advies van de commissie) weer een nieuw besluit heeft genomen zijn we wellicht weer twee maanden verder: 10 – 11 maanden na een verzoek om een WMO-voorziening.

Waarom zoveel getrek en gesleur om van de gemeente informatie verstrekt te krijgen die volstrekt legitiem is?

Drie verzoeken per e-mail en nog steeds niet de informatie die ik verlangde…

Ik weiger om aan een hoorzitting van een adviescommissie deel te nemen vóórdat ik de gevraagde informatie heb ontvangen: punt.

We zitten mon Dieu hier niet in Noord-Korea!

Dan maar naar de bestuursrechter en óók dit aan hem / haar ter toetsing voorgelegd.

Met warme groet,
M@rt Kievits