De “KOUDE DOUCHE PRIJS Rechtswinkel Bernheze”, juli 2024
gaat deze keer naar: ‘HONDENUITLAATSERVICE HEESCH’,
gevestigd aan Nistelrodeseweg 59 te Heesch
Een poosje terug kwam een inwoonster (we noemen haar in dit stuk: ‘Petra’) op spreekuur van onze rechtswinkel.
Zij had een overeenkomst met ‘Hondenuitlaatservice Heesch’ aan Nistelrodeseweg 59 te Heesch om – op van tevoren overeengekomen dagen – op haar 16 maanden jonge hond te passen en uit te laten. Per keer betaalde Petra hiervoor € 10,–
Deze hondenuitlaatservice is een commercieel bedrijf en staat als zodanig ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
In professionele handen?
Je zou als hondeneigenaar dan ook mogen verwachten dat je hond dan in goede en professionele handen is….niet, dus!!
Betreffende overeenkomst en de rechten en plichten over en weer van partijen is geregeld in het Burgerlijk wetboek. Deze overeenkomst heet: ‘overeenkomst van dienstverlening / van opdracht’.
Kort gezegd komt het er op neer dat de eigenaresse van deze uitlaatservice (we noemen haar in dit stuk: ‘Truus’) wettelijk opdrachtnemer is en de eigenaresse van de hond (Petra) wordt de opdrachtgever genoemd.
Op grond van deze overeenkomst is de opdrachtnemer wettelijk verplicht om zijn / haar taak uit te voeren zoals het een ‘goed en professioneel opdrachtnemer betaamt’.
Welnu, dat deed Truus in deze casus overduidelijk niet.
De hond ontsnapte op enig moment aan het toezicht van Truus, maar kwam gelukkig heelhuids en zonder schade aan derden te veroorzaken weer kwispelstaartend bij Petra thuis, na een poos te hebben rondgezworven door bos en wijk: wat een opluchting was dat!
Signaal?
Dit had voor Truus een overduidelijk signaal moeten zijn om een volgende keer extra oplettend te zijn en maatregelen te treffen om de hond (al dan niet aangelijnd) onder haar (of die van een medewerker van haar) hoede / zorg te houden! Maar neen, dit bleek helaas niet het geval.
Aanrijding
De hond ontsnapte namelijk voor de tweede maal aan de zorg van (een medewerker van) Truus, maar dit keer met rampzalige gevolgen. De hond kwam namelijk op de openbare weg terecht en werd aangereden door een automobilist.
Petra moest met het dier naar een dierenarts, die constateerde dat twee voortanden zodanig los zaten dat ze niet meer te redden waren: ze moesten door een gespecialiseerde dierentandarts worden getrokken. Als het dier nu haar bek opendoet, ziet het aanvankelijk prachtig ogend dier er minder mooi en vriendelijk uit: het uiterlijk is niet bepaald in het voordeel veranderd, om het maar eens vriendelijk uit te drukken. Heel verdrietig voor het dier; voor het leven getekend en gehandicapt, én uiteraard ook heel verdrietig voor Petra.
Schade?
In euro’s uitgedrukt, tot op heden € 310,–
Maar wie dacht dat Truus excuses aan Petra zou aanbieden en zonder meer deze schade aan haar zou gaan vergoeden, komt er bedrogen uit.
Zover gaat de (hondenuitlaat-)service van Truus namelijk niet: nadat Petra Truus mondeling en schriftelijk / per WhatsApp. aansprakelijk had gesteld en haar vriendelijk had verzocht om de schade te vergoeden, kreeg ze kil, koud en zonder enige empathie van haar te horen “
…dat de eigenaar van een hond altijd zelf verantwoordelijk blijft voor het gedrag van zijn / haar hond’…: ook ten tijde dat Truus tegen geldelijke vergoeding op de honden past…en weet te ontsnappen!
Wie heeft het ooit zó zout gegeten?
Je vertrouwt je hond – nota bene tegen betaling – toe aan een ‘professioneel’ en commercieel bedrijf om op je hond te passen en deze uit te laten, maar dan zou je als baas / eigenaar vervolgens zelf verantwoordelijk blijven voor het gedrag / het ontsnappen van je hond, ook al ben je niet ter plaatse (omdat je bijvoorbeeld elders aan het werk bent)?! Maar, is dat niet vaak een reden om je hond bij een hondenuitlaatservice te brengen?
Dit alles is niet alleen volslagen in strijd met de wet, maar ook al zou dat niet zó zijn, dan is het in ieder geval zeer klantonvriendelijk en zeer onprofessioneel!
Onze rechtswinkel stuurde Truus dan ook vele e-mails en brieven waarin nog eens werd uiteengezet wat in dezen haar wettelijke verplichtingen zijn, maar zij vond het niet nodig om hier inhoudelijk op in te gaan. Ze meldde ons op geen enkele wijze waarom zij niet aansprakelijk voor de schade zou zijn: geen enkel argument voerde zij aan, laat staan een steekhoudend argument…
Conceptdagvaarding
Wij stuurden Truus vervolgens een concept-dagvaarding om te verschijnen voor de rechtbank in ’s Hertogenbosch, waardoor haar de mogelijkheid wordt geboden om aan de rechter uit te gaan leggen waarom ze niet aansprakelijk voor deze schade zou zijn en wij stelden haar voor de allerlaatste maal in de gelegenheid om – binnen een aangegeven periode – tot betaling van betreffende bedrag over te gaan.
Ook hierop reageerde zij niet en betaling bleef helaas óók uit.
Dagvaarding
Wij zullen dan ook – helaas – spoedig tot dagvaarding over dienen te gaan, zelfs voor dit luttele bedrag, ook al zou dit (deels) op kosten van onze rechtswinkel zijn, want wij vinden dit een ongehoorde houding van Truus.
Heel jammer, weinig emphatisch, zeer onprofessioneel en zeer klantonvriendelijk van Truus.
Ik zou haar in ieder geval niet op mijn hond laten passen….
WEERWOORD
Wij boden Truus ruim vóór het uitdelen, en publicatie op onze socials, van deze prijs, méérdere mogelijkheden om te reageren op ons voornemen om haar de ‘Koude Douche Prijs, juli 2024’ uit te reiken:
Ook hierop volgde geen enkele reactie.
Om deze reden gaat de
“KOUDE DOUCHE PRIJS-Rechtswinkel Bernheze”,
juli 2024
deze keer naar dan ook:
‘HONDENUITLAATSERVICE HEESCH’
gevestigd aan Nistelrodeseweg 59 te Heesch
Heesch, 17 juli 2024.
mr. M.J.M. (Mart) Kievits
Rechtshulpverlener – Juridisch medewerker Rechtswinkel Bernheze.