Bernheze Rechtswinkel is weer helemaal terug.
Maar deze kop – in de ‘MooiWeerBernhezeKrant’ van deze week – verdient ‘enige’ nuancering…
Ook ik vernam via de media dat leden van mijn vorige team ‘Rechtswinkel Bernheze’ weer een nieuwe rechtswinkel hebben doorgestart. De ‘Bernhezer Rechtswinkel’. ‘Men is weer terug van weggeweest’, ‘de manier van werken is nog precies zoals voorheen’, stelt men in de diverse media, maar dit is naar mijn inzicht niet helemaal juist.
Goed nieuws
Het is zonder meer goed nieuws voor de inwoners van Bernheze en omgeving dat er weer een rechtswinkel in Bernheze is:door overheden, etc. wordt aan vele burgers gedurende lange tijd op grote schaal groot onrecht aangedaan, waar ze niet adequaat op kunnen reageren (zie bijv. het rapport ‘Ongekend Onrecht’, mbt de Toeslagenaffaire).
Ik heb de oprichters dan ook meteen en oprecht gefeliciteerd en hen veel succes gewenst.
Echter, uit de berichten in media maak ik op dat de ‘Bernhezer Rechtswinkel’, inwoners aanhoort, gesprekken met hen voert, hen juridisch adviseert, eventueel doorverwijst naar commerciële rechtshulpverleners, maar (vrijwel) ‘niet in de pen klimt’, geen (bezwaar- beroeps- en andere) procedures gaat voeren, geen klachten gaat indienen, geen dagvaardingen gaat opstellen, niet voor inwoners als raadsman gaat optreden bij de rechtbank, werknemers niet vergezelt tijdens gesprekken met hun werkgever, geen bezwaar- en beroepsschriften en / of klachten indient bij de gemeente Bernheze (!), geen gesprekken gaat voeren op het hoofdkantoor van woningbouwverenigingen, bij IBN, bij de politie, bij de Belastingdienst, etc. etc.
Als ik dit alles niet goed zie (en dat hoop ik eerlijk gezegd..), dan hoor ik dat graag: dan neem ik mijn woorden beslist – openbaar – terug.
Dit alles deed ik de afgelopen drie-en-een-half-jaar echter allemaal wel, en wel als enige van het ‘oude team’!
En als je dan zó je telkens weer – publiekelijk – je nek uitsteekt kan iedereen wel op zijn vingers nagaan wie de meeste (gure) wind vangt, wiens hoofd eraf moest….
Verschil
En hier zit hem namelijk precies het verschil tussen de werkwijze van ‘Rechtswinkel Bernheze’ en de ‘Bernhezer Rechtswinkel’ (die naam zou ik niet gekozen hebben, maar goed: hun keus…) en waar ik persoonlijk door in de problemen kwam: boze verliezers, niet in de laatste plaats de gemeente Bernheze (!), die jegens mij hun gram haalden, vaak op een niet erg chique wijze.
Gedurende de drie-en-een-half jaar dat ik ‘Rechtswinkel Bernheze’ runde deed ik veel méér dan het – tijdens de spreekuren – aanhoren van bezoekers van de rechtswinkel en hen juridische adviezen geven en ev. doorverwijzen naar anderen.
Mijn activiteiten bestonden voor het allergrootste deel uit (en hier besteedde ik zo’n 25-35 uur per week aan, 50 weken per jaar…):
– het voeren van correspondentie / gesprekken, etc. met vele partijen met wie inwoners een geschil hadden,
– het voeren van bezwaar- en andere procedures bij rechtbank, gemeenten, Politie-eenheid Brabant-Oost, Belastingdienst, UWV, werkgevers, Hotel Valk, garagehouders, aannemers, wethouder Daandels (vaak over voorgenomen bouwplannen), IBN, UWV, etc., etc.,
– het indienen van klachten bij rechtbank, gemeenten, politie, Belastingdienst, UWV, de Nationale Ombudsman, etc.,
– ik stelde dagvaardingen op in geval van ontslagprocedures, bij onterechte geldvorderingen, en ging met procespartijen mee naar de rechtbank (Den Bosch, Nijmegen, etc.),
– ik pakte malafide incassobureaus aan,
– voerde gesprekken met de Eenheidschef van Politie Oost-Brabant over niet-behoorlijk / onrechtmatig optreden door politieambtenaren, met werkgevers, met advocaten van tegenpartijen, Belastingdienst, met directies van Zorginstellingen, etc.,
– ik wist met succes bekeuringen geseponeerd te krijgen,
– ik stelde stukken / brieven op voor en ging met hele jonge kinderen mee naar de Kinderrechter, in verband met fout lopende bezoekregelingen tussen hun ouders,
– ik ging naar het Huis van Bewaring in Grave om met succes een onrechtmatig gedetineerde binnen een paar dagen vrij te krijgen,
– ik voerde gesprekken met daders van (soms zeer zware) misdrijven, ging met slachtoffers mee naar slachtofferadvocaten,
– ik voerde met succes procedures tegen malafide aannemers, oplichters, foute websites (en kreeg er een aantal ‘uit de lucht’), rijschoolhouder(s), garagehouder(s), makelaar(s), hondenoppascentrale(s), verkopers, etc.
– ik besprak op het hoofdkantoor van Mooiland ruim 45 klachten van huurders, waaronder voor verschillende Molukse medebewoners,
– ik voerde met succes gesprekken met de wethouder en aannemers en vergezelde inwoners die problemen hadden met voorgenomen bouwplannen,
– ik klom in de pen voor inwoners die te maken kregen met de gemeente die hun grond – dat al vele tientallen jaren door hen rechtmatig in gebruik was – wilde afpakken,
– ik kwam op voor de belangen van woonwagenbewoners,
– ik hield gratis lezingen over de ‘Wet zorg en dwang’ (mensen die opgenomen waren in een verpleeghuis en hun naasten), over ‘geweld tegen hulpverleners’, etc.,
– door mijn inspanningen en het schrijven van brieven aan de gemeente kregen inwoners hun eigen invalidenparkeerplaats voor hun deur, ik hielp invaliden aan een invalidenparkeerkaart,
– ik schreef – namens honderden bezorgde inwoners – vele tientallen brieven over een voorgenomen AZC, en hield zelfs een spreekbeurt tijdens een gemeenteraadsvergadering (12-12-2024: waar ik door de complete gemeenteraad werd afgeslacht…),
– ik kreeg het voor elkaar dat er voor invaliden en kleine mensen een speciale brochurerek in de hal van het gemeentehuis kwam te staan (kostte me bijna twee jaar..),
– ik bewerkstelligde dat de gemeente Oss voortaan brieven aan inwoners in begrijpelijke taal verstuurt,
– door mijn brieven aan de gemeente Oss werd een fikse administratieve boete terug gedraaid tot nul…, etc.
– eigenlijk te veel om hier en nu allemaal op te noemen.
Last but not least:
ik bracht de afgelopen jaren – namens inwoners van Bernheze – schriftelijk ruim 45 zaken bij de gemeente Bernheze aan, hetgeen me niet in dank werd afgenomen.
En nu komen we tot de kern:
bij het voeren van juridische procedures is er altijd een winnaar, maar ook altijd een verliezer. Dat is inherent aan het vak rechtshulpverlener, zoals ik al ruim 35 jaar – in hart en nieren – ben.
Als ik bij mijn rechtswinkelwerk (in Bernheze….niet bij mij andere twee rechtswinkels waar ik actief was) een zaak voor een inwoner won, had ik er een vijand bij. Vervolgens werd ik door de verliezer hierop aangekeken en werd er, vaak achter de schermen, met mij afgerekend, op vele wijzen, tot zelfs fysieke bedreiging aan toe.
Ik ga hier verder niet meer over uitweiden, dit alles is al méér dan bekend.
Helder communiceren
Het staat de ‘Bernhezer Rechtswinkel’ uiteraard volkomen vrij (hier sta ik volkomen buiten!) om voor een eigen werkwijze te kiezen door (slechts) juridische adviezen aan de bezoekers van het spreekuur te geven, hen (indien nodig) dóór te verwijzen naar professionele / commerciële rechtsverleners, en ‘niet in de pen te klimmen’, procedures te voeren, etc., maar dan moet je hierover – nu al (!) – vóóraf helder communiceren met de toekomstige bezoekers van hun spreekuur.
Vertel dan niet in de media: ‘Men is weer terug van weggeweest’, ‘de manier van werken is nog precies zoals voorheen’,
En dan het plaatsen (‘Zwarte Pieten’) in het Brabants Dagblad, dat ik altijd in de clinch lag met de gemeente* heeft dan wel een oorzaak: namelijk dat ik veel verder ging dan het geven van juridische adviezen, maar daadwerkelijk op alle terreinen rechtsbijstand verleende aan onze inwoners, voor hen in de pen klom, procedures voerde, etc., voornamelijk tegen de gemeente Bernheze, die mij vervolgens met een brief (12 mei 2025) dreigde om de subsidie aan de rechtswinkel in te trekken, met maar één doel: om mij “in hun gareel te krijgen”.
* (https://www.bd.nl/bernheze/studenten-starten-nieuwe-rechtswinkel-in-bernheze~acf8248e/)
Dat ging mij ver, ik kon hierdoor niet meer geloofwaardig een rechtswinkel runnen en ik stopte dan ook om die reden met het spreekuur, na vóóraf hierover een aantal signalen te hebben afgegeven.
Ik wens de nieuwe rechtswinkel oprecht heel veel succes, maar vertel de inwoners wél het hele en eerlijke verhaal, zodat bezoekers van hun spreekuren géén valse verwachtingen koesteren van de hulp die de nieuwe rechtswinkel hen gaat / kan bieden en teleurgesteld worden.
Met warme groet,
Mart